By Ad van Oorschot on maandag 02 mei 2016
Category: Blog

Lessons in Leadership #73: Pluim of fluim?

Veel organisaties of individuele leidinggevenden kiezen ervoor om met enige regelmaat een medewerker extra te waarderen. Ik ga ervan uit dat daarmee in principe oprechte dank aan de persoon in kwestie voor zijn inzet of bijzondere resultaat  wordt uitgesproken. Maar ongetwijfeld speelt ook de hoop of verwachting een rol dat die extra waardering van een enkeling een motiverend effect zal hebben op andere medewerkers. De vraag is of dat klopt.


Salarisstrookje
Er kan namelijk, onbedoeld, een hoop mis gaan bij zo’n extra waardering. Op zich zijn de meeste mensen wel gevoelig voor een compliment op z’n tijd. De leidinggevende die uitgaat van de stelling dat je medewerkers wél altijd moet wijzen op wat ze beter zouden kunnen doen, maar dat ze positieve feedback elke maand op hun salarisstrookje kunnen lezen, schiet wat mij betreft tekort in mensenkennis. Maar wat gebeurt er als je het compliment tastbaar of voor iedereen zichtbaar wilt maken?

Kerstpakket
Hoe weet je bijvoorbeeld dat de persoon in kwestie helemaal alleen verantwoordelijk is geweest voor het succes waarvoor je hem extra wilt belonen? Voor je het weet, sluit je andere betrokken, de ‘stille krachten’, buiten, wat bepaald niet bijdraagt aan grotere motivatie. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om iedereen dan maar iets extra’s te geven. Maar dan is het effect ook snel weg. Voordat je het weet heb je een nieuw soort kerstpakket gecreëerd: nooit op maat en binnen de kortste keren ervaren als een recht en dus alleen maar demotiverend als je besluit het terug te draaien.



Genant
Met iemand openbaar in het zonnetje zetten, kun je ook behoorlijk de plank mis slaan. Vaak vinden mensen het ronduit gênant om en plein public te worden gecomplimenteerd. Ze zijn bijvoorbeeld bang dat collega’s denken dat ze door de leidinggevende worden voorgetrokken.

Fluim
Of wat te denken van de organisatie die als dank voor het werk van een team besluit de bonus het beste uit te kunnen reiken aan de leidinggevende van dat team? Kijk, daar staat de leidinggevende te stralen, terwijl het de medewerkers waren die zich uit de naad hebben gewerkt. Als de motivatie van je medewerkers je lief is, laat je daar als leidinggevende nooit toe verleiden! Voor je er erg in hebt ervaren mensen de pluim voor jou als een fluim voor hen.

Kortom:

Het voordeel van deze manier van werken is dat je mensen individueel recht doet en dat je zelf waarschijnlijk door allen als een transparante leidinggevende zult worden ervaren.

Ondankbaar
Als je toch per sé iemand extra wilt belonen, denk dan heel goed na over je aanpak en de mogelijke consequenties. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om met de persoon in kwestie te bespreken wie er mogelijk nog meer bij het succes betrokken waren en hoe hij of zij de extra waardering wil ontvangen. De kans bestaat dat je medewerker het liever stil wil houden. Je beoogde effect van motivering van anderen valt daarmee weg. Maar je kunt je afvragen hoe verstandig die overweging sowieso is, als dankbaarheid voor de één het effect kan hebben dat een ander zich juist ondankbaar behandeld voelt.


Heb je ervaring met goedbedoelde pluimen die averechts uitpakken? Heb je tips? Schrijf je reactie in het commentaarvak hieronder.


PS. 
Deel deze Lesson s.v.p. met jouw netwerk door op de Share- of Mailknop te klikken, zodat ook de mensen uit jouw netwerk ervan kunnen profiteren.




door Ad van Oorschot.

Wil je elke week Lessons in Leadership ontvangen, meld je dan hier aan. Vind je deze Lesson in Leadership waardevol, deel 'm dan gerust in je netwerk.

Wil je iets uit deze Lesson in Leadership overnemen om elders te publiceren? Prima. Maar dan graag met vermelding van: Lessons in Leadership, www.invictusschoolofleadership.nl

 
Leave Comments